lauantai 28. tammikuuta 2017

Kotiäidille energiaa - ruoasta

Monestihan sitä ajatellaan - ja monesti myös näin on - ettei äiti, joka on lastensa kanssa kotona, kerkeä syömään päivän aikana. Aamukahvi kylmenee kuppiin kun lapset keksivät ohjelmaa, päivän ateriat ovat suklaata ja leipää, jos edes sitä leipää. Illalla lasten mentyä nukkumaan aletaan tyhjentämään jääkaappia ja herkkukätköjä, koska energiavaje on aikamoinen ja kroppa h u u t a a ruokaa. 

Aina sen ei kuitenkaan tarvitse olla näin eikä olekaan. Tietysti jokaisessa perheessä on omanlaisensa tilanteet (raha, terveys, työt, opiskelut), rytmit ja lapsien tempperamentit, jotka tuovat omat haasteensa arkeen. Ei siis voida olettaa, että jokaisessa perheessä toimittaisiin samalla tavalla. Mutta, se ei ole myöskään muilta pois, jos jossain muualla toimitaan eri tavalla kuin siinä omassa perheessä.

Tässä postauksessa esittelen teille tarkemmin oman/meidän päivittäisen ateriarytmin. Meillä ei syödä todella terveellisesti, vaan terveellisemmin. Meillä syödään joskus myös eineksiä, ranskalaisia, pizzaa, käydään Hesessä... Tehdään ruskeaa kastiketta, koska se nyt sattumoisin maistuu perheen pienimmille. Kaapista löytyy lapsille ihan tavallisia, niitä sokeroituja pahismuroja ja joskus ostetaan myös vanukkaita, näitä ei kuitenkaan nautita joka päivä.

Kaikkea voi nauttia, kohtuudella.

Aloitetaan päivän tärkeimmästä ateriasta eli aamupalasta. Vuosiin en edes syönyt aamupalaa. Mun aamupala oli aikanaan kahvi ja tupakka. Jossain kohtaa aloin syömään aamuisin leipää, nyt vuoden päivät olen syönyt melkein joka aamu kaurapuuroa. Teen kaurapuuron mikrossa, samalla valmistuu myös Jössikän annos. Jossain kohtaa keitin aamupuuron ihan kattilassa, mutta tällä hetkellä koen mikron helpommaksi. 

Aamupuuroni näyttää esimerkiksi tältä:

Noin 1 dl kaurahiutaleita
2 dl vettä

Mikrossa ensin 1,5 minuuttia, pieni välisekoitus ja sitten lämmitetään toiset 1,5 minuuttia.

Lisukkeiksi:
Keiju-margariinia
raejuustoa
banaania
mustikkaa
härkäpapugranolaa

Joskus laitan sekaan samoja marjasoseita kuin Jössikällekin tai pellavansiemenrouhetta vajaa 1 tl, mansikkaa jne. Pieni vaihtelu piristää.

Puuroni syön samaan aikaan kuin Jössikkäkin. Hän opettelee nyt syömään omalla lusikalla, joten oma roolini alkaa olemaan enemmänkin avustaja. Omaa puuroani syön vasemmalla kädellä ja toisella kädellä autan Jössikkää. Jäpikkä syö aamupalaksi lähinnä leipää ja hän saa syödä olkkarissa lastenohjelmia katsellen. Hänelle tuli puurotyrkky noin vuoden iässä ja sen jälkeen on hyvällä maistunut ainoastaan riisipuuro. 

Aamun ja aamupäivän touhujen jälkeen maistuu lounas. Pojille saattaa olla vaikka keitettyä perunaa/makaronia, porkkanalettuja, lihapullia, raejuustoa tai sitten edellisen päivän päivällistä, joskus keitetään riisipuuroa. Vähän soveltaen mennään, mutta harvemmin varsinaisesti kokkaan lounasta. Joku keitetty peruna margariininokareella uppoaa yllättävän hyvin noille pienemmille. Siihen sopivat lisukkeet, niin avot, kyllä tyhjenee lautanen. Joskus syön poikien kanssa samaan aikaan, joskus syön sitten, kun Jössikkä on mennyt päikkäreille ja isommalla on päivälepo jonkun ohjelman parissa.

Tämän päiväistä omaa lounastani varten tarvitsin näitä raaka-aineita:



Raaka-aineista syntyi tämän näköinen annos:


Pannulle vähän rasvaa ja sinne paistumaan riisi-vihannessekoitusta.
Vähän ajan päästä rikotaan sekaan kaksi kananmunaa. 
Sekoitetaan. Ei tehdä munakasta, lähinnä munakokkelia.
Paistetaan kypsäksi välillä sekoitellen. Lisätään suola.
Ruoan valmistuessa pannulla, valmistetaan salaatti lautaselle:
Kotimaista-merkin suomalaista salaattisekoitusta, kurkkua, tomaattia,
raejuustoa, siemensekoitusta ja loraus oliiviöljyä.
Lisänä näkkäri levitteellä ja juustolla.

Aikaa annoksen valmistumiseen menee 15 minuuttia,
tämä aika sisältää myös levyn ja pannun lämpeämisen :)

Joskus saatan syödä kaalilaatikkoa, jonka olen itse tehnyt (ja pakastanut) tai sitten äitini tekemää. Pakastimesta löytyy myös äitini tekemää hernekeittoa, joka on myös hyvä lounas. Joskus ostan valmiin Saarioisten kana-nuudeliruukun (niiiiin hyvää!).



Itse tekemääni kaalilaatikkoa. Netistä löytyy hyviä ohjeita :) 
Esim. keräkaali on todella edullista.




Myös kaupan pakastealtaasta voi löytää ihan hyviä vaihtoehtoja.
Tässä olemme kokeilleet jotain kana-kasvispannua tms. Oli ihan syötävää :)



Vähän päivästä riippuen syön myös välipalan. Jos lounaan syöminen venähtää, jätän välipalan väliin, koska muuten ei  päivällinen maistu ;) Välipalana mulla on monesti joko maustamatonta Rainbown jogurttirahkaa (puoli purkkia) tai maustamatonta jogurttia, jotain hedelmää  kuten omenaa, banaania tai päärynää ja suolattuja sekä paahdettuja pähkinöitä (nämä ovat parempia kuin maustamattomat pähkinät 😛)

Välipala


Päivän odotetuin ateria on päivällinen. Odotetuin siksi, kun yleensä silloin myös mies on kotona, joten syödään koko perhe yhdessä. Kuulostaa jotenkin "imelältä", mutta meidän perheelle tärkeä juttu. Silloin pöytään ei kuulu älylaitteet eikä lehdet eikä mikään muukaan ylimääräinen. 

Syödään yhdessä.

Meillä syödään ihan perusruokia: keittoja, laatikoita, kiusauksia, kastikkeita, perunaa, makaronia, riisiä... Pyrin yleensä tekemään sellaisia ruokia, jotka maistuvat kaikille eli ihan perinteisellä kaavalla mennään. Sillä aikaa, kun minä valmistan ruokaa tai lämmitän edellisen päivän päivällistä, valmistelen samalla erilaiset salaatit ja lisukkeet suoraan lautasille. Meiltä löytyy myös pakastimesta erilaisia herne-maissi-porkkana ja herne-maissi-paprika ym. vihannessekoituksia, joita on helppo sulattaa ruokien lisukkeeksi.



Peruna-porkkanamuussi
Nakkia ja tavallinen ruskea kastike, perinteiseen voihin tehtynä
Kurkku, tomaatti, he-ma-pa ja äitini tekemiä punajuuria




Edellisenä päivänä keitetyt riisi-ohrat sekoitettu pannulla edellisenä päivänä tehtynä kastikkeeseen, joka oli paistettuja naturelleja broilerinfileesuikaleita sekä curry- ja tavallista ruokakermaa.
Kotimaista-merkin salaattisekoitusta, kurkkua, tomaattia, raejuustoa, siemensekoitusta, avocadoa, 
he-ma-po ja päälle loraus oliiviöljyä.



Makaronilaatikko lihaliemeen

Kattilassa keitetään 1 litra lihalientä (vettä + 2 lihaliemikuutiota).
Paistetaan pannulla 400 g jauhelihaa, lisätään sipulia ja maustetaan oman maun mukaan,
itse suosin paprikajauhetta, jauhelihamaustetta, pikkuisen kurkumaa ja valkosipulia.
Kaadetaan uunivuokaan noin 400 g keittämätöntä makaronia sekä jauhelihat.
Rikotaan sekaan pari kananmunaa, sekoitetaan ja kaadetaan vuokaan lihaliemi.
Päälle voi halutessaan laittaa juustoa, perinteistä tai esim. Koskenlaskijaa.
Paistetaan uunin keskitasossa 200 asteessa noin tunti. Alussa kannattaa sekoittaa kerran tai pari,
jotta keittämättömät makaronit eivät painu uunivuoan pohjalle.

Jos esikeität makaronit, riittää lihalientä 0,5 litraa.
Voit myös tehdä laatikon perinteiseen munamaitoon (maitoa noin 7 dl, sekaan pari kananmunaa ja mausteet). Itse suosin nykyään lihaliemiversiota, on seuraavanakin päivänä paremman makuista.




Kastike hirvenlihasta ja perunamuussi.
Hirvenlihaa meiltä löytyy pakkasesta sekä kunnon paloina että jauhelihana,
kun lankomies käy syksyisin metsällä.


Lasten mentyä nukkumaan pääsee nauttimaan iltapalaa. Monesti se saattaa mulla olla perinteiset, mikrossa lämmitetyt lämppärit: leipää, levitettä, kinkkuleikkelettä, suolakurkkua ja juustoa. Toisinaan lisukkeeksi kurkkua, tomaattia ym., joskus mennään ilman. Jälkkäriksi maustamatonta Rainbown jogurttirahkaa (puoli purkkia), tummia viinirypäleitä ja paahdettuja sekä suolattuja pähkinöitä.


Iltapaloja


Näillähän sitä sitten jaksaa, aina aamupuuroon asti ;)

Kun mulla oli aikanaan epäsäännöllisempi ruokarytmi, minä myös napostelin ruokailujen välissä enemmän. Iltaisin olin niin nälkäinen, että söin kevyesti kaupan valmispizzapohjaan tehdyn pizzan sekä kaikki iltaherkut (suklaat, sipsit ym.) siihen päälle. Nyt kun ruokarytmi on säännöllinen ja syön kunnon aterioita, en napostele päivän aikana oikeastaan ollenkaan. Ei ole aterioiden välillä nälkä. 

Meillä vaikuttaa tosi paljon poikienkin luonteet sen suhteen, miten saan syödä. Esikoinen on sen verran rauhallinen tapaus, ettei ole koko ajan keksimässä milloin mitäkin eli ei tarvitse sinänsä vahtia. Pienempi sitten taas on menevämpi tapaus, mutta yleensä me nyt syödään muutenkin samaan aikaan. Lisäksi varsinkin esikoinen jo ymmärtää, että silloin kun äiti syö, äiti jaksaa paremmin eikä äitille tule nälkäkiukkua. 

Äidin ateriat ovat yhtä tärkeitä 
kuin muunkin perheen ateriat. 

Fakta kuitenkin on, että ihmisen keho tarvitsee energiaa säännöllisesti pitkin päivää. Verensokeri pysyy tasaisempana eikä tule samalla tavalla mielitekoja, kun keho saa käyttääkseen ravintoa. Nimenomaan syöminen auttaa mm. painonhallintaan, painonpudotukseen, lihaksien kasvattamiseen ja ylipäänsä siihen, että jaksaa koko päivän aamusta iltaan eikä yölläkään mieluiten tarvitse nälkää nähdä :) Tämän olen itsekin oppinut ihan kantapään kautta.

Kun tarjoat kehollesi 
säännöllisesti perusterveellistä ravintoa,
kehosi ja mielesi kiittävät.  

Rahasta vielä... Eilen kävimme Prismassa ja varsinainen ruokalasku oli noin 75 €. Tähän summaan sisältyi sikanauta-jauhelihaa, broilerin jauhelihaa, possun kinkkusuikaleita, punaista lenkkiä, pakastealtaasta vihanneksia, pizzapohjia, maitoa, raejuustoa, leipää, kurkkua, tomaattia, salaattisekoitusta, banaania, avocadoa, pari purkkia maustamatonta maitorahkaa, levitteet, leikkeleet, kaurapuuroa, pahismuroja, viikonlopun herkkusipsit jne. Ja noista määristä me syödään m o n t a päivää. Makaronia, perunaa, riisiä ja riisi-ohraa, kananmunaa ym. löytyi kotona valmiina. Meidän ruokalaskut ovat joskus olleet paljon suurempia ja sisältäneet paljon enemmän huonompia vaihtoehtoja :)

Toivottavasti saitte tästä jotain vinkkejä omaan arkeenne. Hyvä ruoka, parempi mieli!

Rakkauvella
Henna ✌

2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus! Juuri näitä asioita mietin tovi sitten ja sait kyllä innostuksen kasvamaan paremman ruuan suhteen. Tiedän miten syödä, toteutus vain harvoin toteutuu, kun on muka aina niin kiire arkisin... Täytyy yrittää tästä lähtien vähän enemmän panostaa.. :) Sait kyllä normaali ruuanteon näyttämään helpolta, ja sitähän sen pitäisi ollakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Monika kommentistasi! ♡
      Toivottavasti näistä vinkeistä olisi apua sulle :)

      Olen itse ihmisenä sellainen, joka haluaa asioiden sujuvan helposti ja ruoanlaitto on yksi sellainen. Minusta ei ole huhkimaan hellan ääreen tuntitolkulla eikä ruoanlaitto muutenkaan ole vahvinta alaani... :D Siksi valmistamani ruoatkin ovat suht simppeleitä.

      Mukavaa kesän jatkoa! :)

      Poista

Piditkö tästä tai jostakin muusta tekstistäni?
Mielestäsi mielenkiintoista/puhuttelevaa postausta saa jakaa! :)

Kommenttejakin saa jättää ja olisin iloinen, jos jättäisit vierailustasi pienen muiston :) ♡
Kommenttien hyväksyntä on käytössä.

Blogin kuvat ovat pääasiassa omiani, ellei toisin mainita.