torstai 30. maaliskuuta 2017

Halpa ja hyvä harrastus!

Harrastus, jossa täyttyy seuraavat ominaisuudet:

  1. Ei ole aikaan tai paikkaan sidottu. Voit harrastaa silloin, kun sinulle sopii. 
  2. Ei kalliita kuukausimaksuja. Ei kuukausimaksuja ollenkaan.
  3. Voit harrastaa joko yksin tai kaksin tai porukassa. Ihan itse saat valita.
  4. Voit samalla kuunnella musiikkia tai sitten ihan vain ympärillä kuuluvia ääniä.
  5. Pääset nollaamaan ajatuksia.
  6. Voit samalla saada raitisilmamyrkytyksen.
  7. Et tarvitse kalliita varusteita, joita pitäisi koko ajan olla päivittämässä uusiin ja siihenhän tarvitsisi rahaa.
  8. Ainoa, mitä tarvitset, on hyvät kengät. Nämä tietysti kertaostoksena maksavat, mutta hyvällä lykyllä kestävät vuosia.

Että mikäkö harrastus? 

No lenkkeily tietenkin! Mun suosikki 😍

"Lenkkeily on tylsää"
"Ei minuu kiinnosta käppäillä tuolla kilometritolkulla"
"Tulee jalatkin kipeiks"
"Ei siinä kasva lihas"
"Muutama hölkkäaskel ja tuntuu, että kuolen"

Onhan noita syitä kuullut tässä vuosien varrella 😊 Tosiasiassa ihan se "tylsä kävelykin" tutkitusti edistää terveyttä fyysisesti ja psyykkisesti, mm.:

  1. Parantaa elämänlaatua ja henkistä hyvinvointia
  2. Auttaa fyysisen kunnon ylläpidossa
  3. Ehkäisee hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia
  4. Auttaa painonhallinnassa

Eikä sitä tarvitse hulluna kävellä ympäri kyliä kymmeniä kilometrejä tuntikausia viikon aikana. Esimerkiksi jo muutama puolen tunnin lenkki viikossa riittää, muun arjen aktiivisuuden lisäksi 😊 Kunhan tietysti alkuun muistaa ottaa rauhallisemmin.

Kävely voi olla jopa parempi kuin juoksu, joten mitään paineita ei pidä ottaa siitä, jos "vain kävelee" eikä koe juoksua omaksi jutukseen 😊

Tylsäähän siitä lenkkeilystä saa, jos kävelee vuosia samaa reittiä ja samaa vauhtia eikä koskaan haasta itseään tai aseta tavoitteita.

Itse lenkkeilen seuraavilla tyyleillä:

  • Yksin tai kaverin/kavereiden kanssa
  • Välillä on kuopus rattaissa mukana
  • Menen kävellen ja/tai hölkäten
  • Joskus rauhallisemmin, joskus "veren maku suussa"
  • Käyn joskus aamusta, joskus aamupäivällä, useimmiten alkuillasta
  • Lenkkeilen kerralla 4-10km
  • Menen erilaisia reittejä
  • Joskus lenkkeilen mun kotikylällä, joskus anoppilan seuduilla, mökillä, kauempana asuvan kaverin seuduilla tai mies jättää minut matkan varrelle kun olemme jostain kotiin tulossa

Kävely
Anoppilan seudulla

Kävely
Synnyinseudullani
Kävely
Mökiltä kun lähtee liikkeelle...

Tällä hetkellä mulla on menossa Polar Flown juoksuohjelma, jota harjoittelen nyt neljättä viikkoa kymmenestä (joista yksi viikko meni flunssassa). Juoksuohjelmassa on joka viikolle harjoitukset valmiina, yleensä kaksi rauhallisempaa ja lyhyttä lenkkiä sykealueilla 1-3, yksi intervalli (saa paukkua maksimisykkeet) ja yksi pitkä lenkki sykealueilla 1-2. Teen 2-4 lenkkiä viikossa, miten nyt pääsen 😊 Vaikka kyseessä on JUOKSUohjelma, joudun mie monilla lenkeillä myös kävelemään, koska sykkeet paukkuu muuten yli rajojen. 😁

"Hullun hommaa!"
"Mitä hyötyä tommosesta nyt on? Miksei voi vaan lenkkeillä niinku hyvältä tuntuu?"


Polar m400
Intervalliharjoituksen alkuverryttely. Kello näyttää, millä sykealueilla pysytään missäkin vaiheessa harjoitusta. Ei tarvitse itse ajatella ;)

Tästäpä taas päästäänkin siihen aiheeseen, että itseään on mukava haastaa 😊 Luulin olevani suht hyvässä kunnossa, mutta tosiasiassa mun peruskestävyydessä on ollut paljon parantamisen varaa.

Ihaninta on ollut huomata, miten nopeasti kuitenkin kehittyy ja se motivoi jatkamaan harjoituksia. Tavoitteena on hölkätä 20.5. Kouvolan Kympin Nainen -tapahtumassa 10km reilu tunnin aikaan. Viime vuonna meni 1h17min, mutta keskisykekin oli korkea. Haluan siis parantaa sekä aikaa että keskisykettä.

Kävelyn/hölkkäilyn/juoksemisen lisäksi täytyisi pitää huolta myös lihaskunnosta. Mulla aiemmin kipeytyi polvet hölkkälenkeistä tai sääret pidemmistä kävelyistä. Nyt kun lenkkeily on ollut säännöllisempää ympäri vuoden ja olen saanut myös jalkojen lihaksia vahvistettua, ei jalat enää kipeydy niin helposti 😊

Kävely
Kuopuksen kanssa aamulenkillä. KEVÄT! 


Olen aina tykännyt kävellä, mutta ennen mie lenkkeilin vain tyyliin keväisin ja syksyisin, yhteensä noin neljä viikkoa vuodessa 😂 Aloitin aina tauon jälkeen liian rajusti ja liian nopeasti, ja noin muuten olin arjessa aika passiivinen, joten ilmankos kipeytyi jalat ja homma alkoi äkkiä maistumaan puulta.

Nyt viimeiset kolmisen vuotta olen lenkkeillyt epäsäännöllisen säännöllisesti ympäri vuoden. Hölkkääminen tuli mukaan kuvioihin keväällä 2015 niihin aikoihin, kun kuopus oli saanut alkunsa. Hölkkäily siis loppui lyhyeen vaivojen takia, mutta onneksi sitä pääsi aikanaan jatkamaan taas 😊 

Mie olen hölkännyt myös talvisin. Pieni tuuli, tuisku tai tihkusadekaan ei haittaa siinä kohtaa, jos on se tunne, että PAKKO PÄÄSTÄ LENKILLE. 

Nyt kun vanhemmalla pojalla  alkoi pyöräilykausi, toivon pääseväni molempien poikien tai pelkästään esikoisen kanssa heittämään pidempiä lenkkejä 😊 Nyt mulla on tosiaan välillä kuopus rattaissa mukana, mutta isomman kanssa ei vielä kävellen lähdetä kummoisia lenkkejä heittämään.

Lenkkeily. Mie niiiin tykkään! Se hyvä fiilis, tapa nollata ajatuksia ja tauottaa arjen touhuja. Tuntuu, että tämä on asia, jossa olen hyvä ja kehityn koko ajan paremmaksi.

Kaikille ei tietenkään sovi eikä kaikki tykkää eikä tarvitsekaan tykätä. Lisäksi täällä taajamassa asustellessa lenkkeilymahdollisuudet ja -reitit ovatkin ihan toista kuin esimerkiksi maalla (ei valaistusta, ei pääse kiertämään esim neljän kilsan lenkkiä vaan on käveltävä ensin kaksi kilometriä yhteen suuntaan ja kaksi takaisin, tiet eivät välttämättä ole hyvässä kunnossa jne), joten tämä teksti on nyt kirjoitettu omalta kantilta 😊

Rakkaudella
Henna ✌

P.S. Myös kehonpainoharjoittelua voit harrastaa missä ja milloin vain, koska treenivälineenä on sun oma kehosi. Itse pääsin viime kesänä kokeilemaan erilaisia treenejä ja voin sanoa, että hapotti 😂 Ja kunto kasvoi 💪

Kehonpainiharjoittelua voi lisätä myös lenkkien yhteyteen. Vähän askelkyykkyjä, punnertamista tms. matkan varrella 😊

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Elämäntapamuutos - kannattiko?

Suhteeni herkkuihin

Kotiäidille energiaa - ruoasta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Piditkö tästä tai jostakin muusta tekstistäni?
Mielestäsi mielenkiintoista/puhuttelevaa postausta saa jakaa! :)

Kommenttejakin saa jättää ja olisin iloinen, jos jättäisit vierailustasi pienen muiston :) ♡
Kommenttien hyväksyntä on käytössä.

Please write in finnish, if you want leave a comment.

Blogin kuvat ovat pääasiassa omiani, ellei toisin mainita.