torstai 20. heinäkuuta 2017

Kotiäidille energiaa - hyvästä ruoasta osa 2

"Monestihan sitä ajatellaan - ja monesti myös näin on - ettei äiti, joka on lastensa kanssa kotona, kerkeä syömään päivän aikana. Aamukahvi kylmenee kuppiin, kun lapset keksivät ohjelmaa, päivän ateriat ovat suklaata ja leipää, jos edes sitä leipää. Illalla lasten mentyä nukkumaan aletaan tyhjentämään jääkaappia ja herkkukätköjä, koska energiavaje on aikamoinen ja kroppa h u u t a a ruokaa. 

Aina sen ei kuitenkaan tarvitse olla näin eikä olekaan. Tietysti jokaisessa perheessä on omanlaisensa tilanteet (raha, terveys, työt, opiskelut), rytmit ja lapsien tempperamentit, jotka tuovat omat haasteensa arkeen. Ei siis voida olettaa, että jokaisessa perheessä toimittaisiin samalla tavalla. Mutta, se ei ole myöskään muilta pois, jos jossain muualla toimitaan eri tavalla kuin siinä omassa perheessä."

Tämä alku on suora lainaus aiemmasta, puoli vuotta sitten kirjoitetusta postauksestani Kotiäidille energiaa - ruoasta. Tällä viikolla tuli Facebookin muistoissa vastaan vuoden takainen päivitys liittyen ruokarytmeihimme:




Olin vielä päivityksen kommentteihin tarkemmin avannut, miten minun onnistui tällä tavalla syödä, vaikka on kaksi lasta, joista toinen oli vielä vauva. Tuolloin nuorempi pojista ei vielä liikkunut, joten hän oli sinänsä helppo vahdittava ja tyytyväinen muutenkin. Hän myös söi jo kiinteitä, joten ruokarytmimme olivat muutenkin melko samanlaiset eli söin, kun pojatkin söivät. Olin vielä lisännyt tämän kyseisen päivityksen kommentteihin, että katsotaan, miten saan syödä vuoden päästä, kun pienempi pojista on menevä taapero :D

Tässä postauksessa tuleekin tilanteen päivittämistä ajan tasalle, että mitenkäs minä nykyään syön ;)  Postaus olkoon siis jatkoa aiempaan ja lisäsin vielä tuonne otsikkoon sanan "hyvästä", koska näinhän se on, en mie pahaa ruokaa viitsi syödä ;)


Aamupala



Ihan ensiksi päivä alkaa vedellä, jota juon noin puoli litraa tyhjään vatsaan. Ei kuitenkaan kylmää vettä, se alkaa potkimaan ylöspäin :)

Sillä aikaa kun kahvi valuu, valmistan mulle ja pienemmälle pojalle kaurapuuron näppärästi mikrossa ja isommalle teen leivät. Pojat yleensä leikkivät tämän ajan, pienempi käy välillä "maiskuttelemassa" vaativasti, että joko se aamupala olisi pian valmista!

Omat puuroni lisukkeet ovat nokare Keijua, raejuusto, mustikka ja vaihtelevasti esim. härkäpapugranolaa ja/tai banaania.

Pienempi pojista syö oman annoksensa todella nopeasti, jonka jälkeen menee isoveljensä kanssa katsomaan telkkaria ja koettelemaan rajojaan. Mie syön puuroni loppuun ja juon kahvin, lämpöisenä. Välillä käyn komentamassa poikia, jos tarvetta on.


Perinteistä kaurapuuroa.
Nallen Pika Kaurahiutaleita 1 dl
Vettä 2 dl

Mikrossa ensin 1,5 min, sekoitus ja vielä toiset 1,5 min.
Sekaan haluamansa lisukkeet ja valmista on :)


Lounas



Aika peruslounas mulla on edelleen jonkunlainen kasvis-/vihanneslisäke + kananmuna, kaikki pannulla paistettuna. Lisäksi salaattia. Tästä variaatiosta myös pienempi pojista tykkää. Aikaa valmistamiseen menee noin 15 min (ohje löytyy yllä aiemmin linkatusta postauksesta :) ) ja tällä aikaa pojat leikkivät/riehuvat/pyörivät jaloissa ja mitä nyt keksivätkään :D

Tänään muuten "repäsin" ja tein itselleni lounaaksi kanasalaatin, pojille oli kanarisottoa :)

Lounaan syön joko poikien kanssa samaan aikaan tai sitten heti heidän jälkeen, kun he katsovat Ryhmä Hauta. Kyllä, 20 min täysi rauha tässä huushollissa :D



Tässä "vihannes-/kasviskananmunavariaatiossa"
käytetty Rainbown Ruokaisia pannukasviksia.
Tähän ruokaan sopii myös (keitetyt) perunat tai kesäkurpitsa.







Kanasalaatti

Naturelleja broilerinfileesuikaleita oman maun mukaan maustettuna,
kurkkua, tomaattia, friseesalaattia, raejuustoa,
kasvislisäke lehtikaalilla ja päälle loraus oliiviöljyä.



Välipala


Meinaa nykyään jäädä vähän väliin, mutta tarvittaessa se yksi banaani tai vähän Rainbown jogurttirahkaa hedelmien tai pähkinöiden kanssa.


Päivällinen



Helposti ja mieluiten suhteellisen nopeasti valmistuvaa kotiruokaa, ei mitään "hifistelyä", koska meillä on kaksi pientä lapsukaista, joten ruokien on kelvattava heillekin, edes vähäsen. Joskus tulee kokeiltua jotain erilaisempaa, mutta se työ menee monesti hukkaan.

Talvisin tulee suosittua erilaisia keittojakin, nyt kesällä meillä pyörii mm. kanarisotto, erilaiset kastikkeet (kana, jauheliha, makkara), perunat, täysjyvämakaroni/-riisi/-spagetti, laatikot, kiusaukset tai "sotkotukset" (esim. tonnikala-makaroni).

Toooodella vähän grillataan, oikeastaan vain mökillä. Päivällistä valmistetaan aina isompi määrä, jotta sitä voidaan syödä pari kolmekin päivää ja joskus tuunata lounaaksi, vaihdella kastikkeen kaveriksi hiilareita jne.

Päivällisen valmistuksen ajan pojat leikkivät/riehuvat/katsovat telkkaria tms. Salaatit ja muut lisukkeet pilkon ja laitan lautasille sillä aikaa, kun ruoka valmistuu. Emme yleensä tee salaattia mihinkään kulhoon valmiiksi. Lisäksi käytämme jonkun verran pakastevihanneksia/-kasviksia, joita pannulla/mikrossa lämmitämme.

Päivällisen pyrimme syömään koko perhe yhdessä. Joskus mies ei kerkeä kotiin siiheksi, mutta sitten ainakin mie syön poikien kanssa.


Kanarisotto

Pannulle voita ja sekaan kuullottumaan sipulia.
Lisätään risottoriisiä esim. 3 dl, annetaan hetki paistua voissa sipulin kera, ei ruskisteta.
Sekaan kaadetaan vähän kerrallaan esim. kuumaa kasvis-/kanalientä
ja itse olen laittanut noin desin verran myös appelsiinimehua.
Lisätään nestettä aina pikkuhiljaa, kunnes riisit ovat kypsiä, mutta ei kuivia.
Laitetaan sekaan valmiiksi paistetut ja maustetut (naturellit) broilerinfileesuikaleet.
Lisäksi paistamme erillisellä pannulla wokkivihanneksia lisukkeeksi.




Harvinaisempaa herkkua.

Itsetehdyt lihapullat, ruskea kastike ja perunamuussi.

Lihapullataikina:

Kulhoon 1 dl korppujauhoja, kaksi rikottua kananmunaa, sipulinen ranskankerma,
mausteita oman maun mukaan ja sekoitetaan. Lisätään 700g jauhelihaa 

ja kaikki sekoitetaan hyvin.
Pyöritellään taikinasta sopivan kokoisia pullia, itselläni tuli tästä määrästä yli 60 lihapullaa.
Paistetaan uunissa 225 asteessa noin 15-20 min.


Iltapala


Edelleen aika vakio on esimerkiksi jonkunlaiset variaatiot lämpöisistä voileivistä ja jälkkäriksi Rainbown jogurttirahkaa tummilla viinirypäleillä sekä pähkinöillä :) Ei muuta naposteltavaa, koska ei ole tarvetta. Olen saanut riittävästi energiaa ja ravintoa päivän aikana :)

Viikonloppuisin saatan muuten syödä pizzaakin. Aikanaan vedin joka ilta jonkunlaista pizzaa iltapalaksi :D


Jälkiuunileivät, kinkkua, tomaattia, juustoa ja mikroon :)
Jälkkäriksi Rainbown jogurttirahkaa tummilla viinirypäleillä ja pähkinöillä.



Miten tällainen ravinto vaikuttaa?



Harvoin päivisin tunnen hirveää nälkää. Laukussa kulkee varmuuden vuoksi välipalapatukoita tai sitten otan banaanin mukaan, kun lähdemme johonkin. Päivä, pari on ihan ok ja välillä sallittavaakin "poiketa normista", mutta aika pian kroppa alkaa ilmoittamaan: "Nyt nainen sitä kunnon sapuskaa kehiin tai tuotan sulle ikävän olon!" :D

Harvemmin turvottaa kunnolla ja jos turvottaa, johtuu se ihan jostain muusta kuin tästä normaalista ruokarytmistä. Muistan joskus aikanaan, kun mun vatsa kirjaimellisesti pulputti päivästä toiseen, koska söin niin rasvaista ruokaa ja huonommin muutenkin. Ei kuulkaa vatsa pulputtele enää eikä muuten närästäkään, joka sekin oli aikanaan ikävä vaiva.

Silloin kun liikun, jaksan liikkua, koska syön tarpeeksi. Jos jostain syystä syömiset ennen lenkkiä tai lihaskuntotreeniä ovat jääneet huonommiksi, huomaa sen treenitehoissa. Ei kuulkaa jaksa samalla tavalla!


Sallinko herkkuja itselleni?



Tottakai sallin. Joskus se suklaa tai jäätelö maistuu ihan todella hyvälle. Mökillä on kiva iltaisin syödä muutamat irtokarkit, sipsien jälkkärinä. Mutta näitä en syö joka päivä, ja harvemmin muutenkaan kotona. Normaalisti herkut kuuluvat niihin "spesiaalimpiin" tilanteisiin eikä silloinkaan kaksin käsin :)


Kun päivän aikana syö hyvin, ei sitä energiavajetta tarvitse paikata iltaisin tyhjentämällä kaapit herkuista :)



Tuleva töihin palaaminen



Olen jo valmiiksi miettinyt, että kokeilisin mm. tuorepuuroja tai vastaavia, jotka olisi helppo valmistaa edellisenä iltana ja ottaa sitten töihin mukaan aamupalaksi. Lounaat tulevat varmaan olemaan aika salaattipainotteisia, proteiinia unohtamatta :) Pelkillä rehuilla ei jaksa ;) Päivällisten suhteen jatkamme samalla linjalla kuin nytkin. En esimerkiksi ala joka päivä kokkaamaan uutta ruokaa. Pari kolme eri ruokaa viikon arkipäiville saa luvan kelvata :)



Toivottavasti tästä postauksesta joku sai esimerkiksi ruokavinkkejä itselleen tai sen armahduksen, että telkkarikin toimii ihan hyvänä lapsenvahtina, jos ei muuten meinaa saada ruokarauhaa :) Itse myös teen pojille tarvittaessa selväksi, että äiti syö nyt ja piste, ruokarauha on annettava. Enkä muuten laske kaloreita/makroja, en punnitse ruokia enkä ota stressiä. Tällä hetkellä tämä ruokarytmi on osa elämääni eikä asia, jota "suorittaisin hampaat irvessä".



Miten teillä muilla kotiäideillä ruokailut sujuvat? :) Saatteko itse syötyä ollenkaan päivän aikana vai meneekö päivät selviämiseen ja lapsien "hengissä pitämiseen"? ❤

Töissäkäyvät lukijat voisivatkin antaa hyviä ja helppoja aamupala- ja lounasvinkkejä :) Meillä on töissä hyvät mahdollisuudet säilyttää ruokia kylmässä, lämmitysmahdollisuutena mikro.

Voisinkin syksymmällä tehdä postauksen, millaista ruokaa se arki sitten sisältääkään :)

Muistakaahan syödä 😘


Rakkaudella
Henna


Blogihan löytyy myös Facebookista ja nykyään voi seurata myös Instagramissa käyttäjänimeä @polyapinnoillablogi :) Tervetuloa seuraamaan! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Piditkö tästä tai jostakin muusta tekstistäni?
Mielestäsi mielenkiintoista/puhuttelevaa postausta saa jakaa! :)

Kommenttejakin saa jättää ja olisin iloinen, jos jättäisit vierailustasi pienen muiston :) ♡
Kommenttien hyväksyntä on käytössä.

Blogin kuvat ovat pääasiassa omiani, ellei toisin mainita.