maanantai 16. heinäkuuta 2018

Kiitos Muumimaailma - olit aika ihana ja valloittava

Perheemme teki ensimmäisen, oikein kunnon kotimaan matkansa Naantaliin ja Turkuun, kohteena  yllättäen Muumimaailma. Olin saanut hyvän lisäksi kuulla myös varoitteluita "lapsiperhehelvetistä", paikan kalleudesta sekä ihmispaljoudesta. Omakohtaisena kokemuksena, kahden päivän pyörimisen jälkeen totean, että Muumimaailma yllätti positiivisesti.

Lauantaina aamusta otimme suunnan kohti Naantalia. Reittiä oli suunniteltu etukäteen sen verran, että pysähdyimme Lohjan ABC:lle syömään, vessaan ja tankkaamaan. Alkumatkan pojat katsoivat elokuvaa, mutta molemmille tuli hieman huono olo, joten elokuvien katsominen ei näköjään ole se paras vaihtoehto pidemmille automatkoille. Ajoimme Kouvolasta Naantaliin yhden puskapissan ja yhden ABC-tauon kera nelisen tuntia. Osan tästä matkasta pojat nukkuivat.

Naantalissa jätimme auton Muumiparkkiin, joka sijaitsee Naantalin S-Marketin läheisyydessä. Parkki maksaa 10 euroa per päivä, hintaan sisältyy bussikuljetus parkkipaikalta lähemmäs Muumimaailmaa sekä takaisin parkkipaikalle. Bussi kulkee non-stoppina ja Muumiparkin yhteydestä löytyy siistit vessatkin. Kuski ajoi rauhallisesti eikä tarvinnut pelätä mitään kaahailua. Bussin kyytiin mahtui paljon rattaitakin.

Olin edellisenä iltana klikannut meille netistä liput valmiiksi. Mulla oli käynyt myös onnenkantamoinen, kun olin voittanut arvonnasta kaksi yhden päivän vapaalippua Muumimaailmaan. Ostin etukäteen kolme kahden päivän lippua sekä kaksi yhden päivän lippua, hintaa tuli yhteensä 108 euroa. Lippukassoilla ei tarvinnut juurikaan jonotella ja palvelu oli nopeaa sekä sujuvaa. Ei mennyt kuin hetki, kun kaikilla meillä oli rannekkeet käsissään.

Muumimaailman kauneus yllätti minut! En voinut siinä kahden päivän aikana lakata ihmettelemästä ja ihailemasta kauniita rakennuksia sekä niiden ihania värejä. Katsoimme, että aivan kuin jotkut rakennukset olisivat lähiaikoina saaneet uutta maalia pintaan, koska juuri missään ei näkynyt merkkejä ränsistymisestä, päinvastoin.

Pojat olivat aivan innoissaan. Erilaiset muumihahmot olivat paljon esillä päivän aikana Muumitalon sekä Pikku Estradin läheisyydessä. Hahmot jaksoivat olla halattavina ja heittää ylävitosia. Sunnuntaina Haisuli teki pieniä kepposia ja juoksutti Muumimaailman hieman hassuja poliisivoimia.

Satupolulla pääsi näkemään noidan mökin, kulkemaan labyrintista, ohi yksinäisten vuorien sekä kurkkaamaan niin ihanan sympaattisen Mörön luolaan. Siellä se Mörkö nökötti, kaunis näkinkenkä käsissään. Satu- sekä luontopolku olivat sellaisia, että vaikka sijaitsivat metsässä ja osittain kalliollakin, pääsi niillä kulkemaan myös rattailla. Hienot puiset polut oli tehty.

Muumitalossa oli monta kerrosta ja sieltä löytyi erilaisia huoneita aina keittiöstä Muumipapan huoneeseen. Näki, että sisustukseen oli panostettu ja nähty paljon vaivaa. Paljon löytyi niin sanotusti vanhoja esineitä, jopa kirjoituskone, joka alkaa nykysukupolville olemaan hieman vieras asia ;)

Lauantaina kävimme Muumitalossa iltapäivän puolella ja silloin siellä oli todella kuuma. Sunnuntaina kävimme heti aamusta, jolloin talo ei ollut vielä kerennyt lämmetä niin paljon. Onneksi siellä talossa ei tarvinnut kenenkään hahmon tai työntekijän olla päivystämässä.

Muumitalon vieressä sijaitsevalla Pikku Estradilla oli pitkin päivää erilaisia, noin vartin kestäviä esityksiä, joita oli mukava seurata. Paras taisi niin aikuisten kuin lastenkin mielestä olla Haisuli ja jännittävä johtolanka.

Teatteri Emmassa (katettu katsomo) oli myös erilaisia esityksiä useampi päivän aikana, joista perheemme suosikiksi valikoitui Muumipeikko ja maailman viimeinen lohikäärme. Taisi itselläni silmät hieman kostua esityksen aikana. Oli muuten hyvä, kun Suuri muumien toivelaulukirja -esityksen aikana eräs perheenisä nukahti :D Otti siinä katsomassa pienet torkut istualtaan. Sallittakoon se hänelle ;)

Rannan läheisyydestä löytyy uimahuone ja hieman ylempää muumilaiva. Kuopuksen mielestä parasta oli ehdottomasti päästä uittamaan muovisia muumiveneitä muumilaivan vieressä olevassa pienessä altaassa, jossa oli myös pieni virtaus. Veneet menivät siinä itsekseen, välillä tyrkättiin lisää vauhtia. Paikka oli aikuistenkin mieleen, koska se oli varjossa ja lapsikin viihtyi hetken samassa paikassa :D Aikuisten hengähdystauko :D

Isot pisteet saa paikan siisteystaso! Pikku Estradin takana oli varmaan yksi siisteimpiä ja viihtyisämpiä lastenhoitohuoneita, mitä olen tässä vajaan kuuden vuoden "äitiurani" aikana nähnyt. Puhtaat tasot ja lattiat, muumivaippoja tarjolla lähes joka kokoa. Korokkeita, supistajia ja pottia.

Lauantaina poistuimme alueelta noin klo 17.30 ja vielä silloinkin vessat olivat suhteellisen siistissä kunnossa ja vessakopeista löytyi vessapaperia. Tämä kun ei mielestäni ole mikään itsestäänselvyys paikoissa, joissa käy päivän aikana paljon ihmisiä.

Onhan siellä kallista, jos lähes koko päivän ateriat syö erilaisissa ruokapaikoissa ja siihen päälle mahdolliset välipalat, matkamuistot, narunvedot, karkit ym. Meillä ei niinkään ollut omia eväitä, jonkun verran omasta takaa juomista. Reissullemme sattui mahtavat 30 asteen helteet, joten eväillekin olisi pitänyt olla kunnon kylmälaukut mukana, jotta olisivat säilyneet syötävinä päivän ajan. Söimme siis hyvällä omatunnolla Muumimaailman ruokapaikoissa.

Esimerkiksi Muumimamman keittiössä oli 2-5-vuotiaiden lasten buffet 3,90 €/lapsi ja 6-12-vuotiaiden 6,90 €/lapsi. Aikuisten buffet oli 16,90 €. Olen mie huonommissakin buffet-pöydissä syönyt ja edellisen päivän, erilaisten ranskalaisannosten jälkeen buffet oli oikein hyvä vaihtoehto :D Mutta halvemmalla varmaan pääsisi, jos kävelisi Naantalin keskustaan etsimään jonkun ruokapaikan :)

Rattaat pystyi aika huoletta jättämään parkkiin milloin minnekin. Ei tarvinnut pelätä, että joku veisi ne (vahinkoja toki sattuu, jos ottaa epähuomiossa väärät rattaat). Siellä niitä rattaita oli rivissään parkissa milloin Emma-teatterin vieressä, milloin Muumitalon lähellä ja milloin ruokapaikkojen.

En sanoisi paikkaa "lapsiperhehelvetiksi". Tai no, onhan siellä enimmäkseen lapsiperheitä :D Yllättäen, tuollaisessa paikassa. Lisäksi jonkun verran näkyi ihanan positiivisia ja aina niin iloisia aasialaisia, mutta leppoisampaa siellä joka tapauksessa tuntui meininki olevan verrattuna moneen muuhun paikkaan.

Pääasiassa lapset sekä aikuiset olivat paahtavasta helteestä huolimatta hyväntuulisia ja näyttivät viihtyvän. Ei ollut mitään kaaosta eikä mielestämme hirveää ruuhkaakaan. Kuuma kelikin saattoi vaikuttaa, etteivät ihmiset lähteneet Muumimaailmaan kyseisenä viikonloppuna. Vessoihin pääsi suhteellisen hyvin, ei tarvinnut ruokapaikoissakaan hirveästi jonottaa. Esityksiin oli hyvä näkyvyys. Muumitalossa oli tilaa tutkia ja ihmetellä. Muumihahmoja pääsi halailemaan aivan riittävästi.

Erittäin isot plussapisteet annan Muumimaailman henkilökunnalle! He ovat ystävällisiä, iloisia ja avuliaita. Hahmojen näyttelijät saavat minulta erityisen hatunnoston, koska ei sekään homma ole helppoa, varsinkaan kunnon helteillä. Näyttelijät eläytyivät rooleihinsa. Sanoinkin miehelle monta kertaa, ettei minusta olisi tommoseen hommaan. Vaatii aivan tietynlaisen luonteen siellä esiintyä ja ottaa kaikenlaiset lapset sekä heidän vanhempansa huomioon.

Yövyimme Scandic Turussa (entinen Cumulus). Olin tehnyt varauksen perhehuoneeseen jo huhtikuun lopulla, joten yhden yön hinta meille neljälle oli 150 euroa. Varauksen olisi voinut perua kuluitta saapumispäivään klo 18.00 mennessä. Eihän huone iso ollut, mutta eihän siellä olekaan tarkoitus aikaa viettää. Huoneessa oli onneksi ilmastointi (kaikissa huoneissa ei välttämättä ole) ja hintaan kuuluva aamiainen oli erittäin maittava. Paljon erilaisia vaihtoehtoja oli tarjolla puurosta hedelmiin, pekoniin ja munakokkeliin.

Muumiparkista hotellille ajoi noin 15 minuuttia. Kirjauduimme hotelliin lauantaina klo 19.00, veimme tavarat huoneeseen ja kävimme vielä hotellin lähistöllä kävelemässä. Samalla haimme läheisestä K-Marketista pientä iltapalaa, jonka söimme hotellihuoneessa. Läheisillä kaduilla oli rauhallista, vaikka lämmin kesäilta oli saanut ihmisiä anniskeluravintoloihin ja terasseille. Hotellissa ei illalla eikä yöllä kuulunut minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä. Pojatkin nukkuivat todella hyvin.

Kaiken kaikkiaan reissu oli aivan ihana. Mie olen niin ylpeä perheestäni, koska meitä kaikkia taisi jännittää enempi vähempi, miten reissu menee. Olen ylpeä itsestäni, koska pääsin fiilikseen mukaan enkä todellakaan ollut sellainen hermoheikko niin kuin monesti silloin, kun jännitän tai stressaan asioiden sujuvuutta. Tottakai poikiakin välillä kiukutti, mutta se johtui mahdollisesta nälästä tai kuumuudesta tai väsymyksestä. Kuopus otti taas välillä omia spurttejaan ja yritti karkuun, mutta saimme hänet kiinni :D Vaikkakin ihan oikeasti hermoja raastavaa se välillä on. Loppujen lopuksi poikiemme kanssa on helppo reissata, koska sopeutuvat muuttuviin tilanteisiin.

Vielä lauantaina mietin, että näinkö meillä riittää mielenkiintoa enää sunnuntaina pyöriä Muumimaailmassa, mutta niin se sunnuntainakin vierähti lähes viisi tuntia alueella :)

Kaksi päivää, kahdeksan tuntia matkustamista, 30.000 käveltyä askelta myöhemmin ja monta muistoa rikkaampana voin todeta

Kiitos Muumimaailma - olit aika ihana ja valloittava.

Ensi kerralla reissu Turun suunnalle kestää ainakin kahden yön verran ja sisältää enemmän tutustumista itse Turun katuihin ja maisemiin.

Rakkaudella
Henna

Reissu päätettiin toteuttaa tänä kesänä, koska saimme kiitoksena pienen sponssauksen kesäreissua varten.